میتوان گفت شهرت و اعتبار ب ام و به عنوان یكی از بزرگترین سازندگان خودرو میتواند به تولیداتش در دو دهه گذشته مربوط باشد. با این حال تاریخ بسط و گسترش این شرکت به ۹۰ سال پیش برمیگردد و شامل موفقیتهای متعددی میباشد . تاسیس ب ام و به سال ۱۹۱۳ برمیگردد وقتی كه "كارل فردریك رپ"، مهندس مشهوری كه در یک شركت هواپیمایـی در بـاواریای آلمان مشغول به كار بـود، كارخانه Rapp motoren werke را در حومه شهر مونیخ تاسیس كـرد . ایـن كارخانه در ساخت موتورهای هواپیما تخصص داشت در مجاورت این كارخانه، گوستا واتو كه متخصص هواپیما بـود كارگاه ساخت هواپیمایـی كوچك بـه نـام Gusiav Elug machine fabric را بنا نهاد . بـه دلیل وجود نقص در موتورهای تولیدی كارخانه رپ و عدم توانایی در پاسخگویی به سفارشات ، رپ با كارخانه Austro Daimler یك قرارداد بست كه نیازهایش را در تولید موتور v۱۲ هواپیما تامین كند . كارخانه رپ به زودی گسترش یافت بـا ایـن حال در سـال ۱۹۱۶ رپ به علت مشكلات مالـی از كارخانه كناره گرفت و در استرالیا بـه نامهای Rapp motoren werke بـا كارخانه Gustav Flugmaschine fabric تركیب شدنـد و كـارخانه Bagersiche Flugzeung werke را تاسیس كردنـد و بعـد از مدت كوتـاهی بـه Bagersiche motore werke یا همان BMW ، تغییر نام داد . این همان BMW است كه ما امروز می شناسیم. در سال ۱۹۱۷ اولین موتور هواپیمایی بی ام و با یك موتور ۶ سیلندر تیپ AIII به خط تولید رفت در سال ۱۹۱۹ بی ام و از ساختن هواپیما تحریم شد و محصولاتش به ساخت ترمز برای تراموا تغییر كرد و در سال ۱۹۲۲ دوباره شروع به تولید كرد . آرم فعلی بی ام و ، در سال ۱۹۲۰ طراحی شد و اسالتش بر پایه یك پروانـه هواپیما می باشد . اولیـن موتور سیكلت ب ام و ، R32 در سال ۱۹۳۲ و در كـارخانه جدید Eisenbach در كنـار فرودگاه مونیخ به خط تـولید رفت . این موتور دارای قدرتی معادل ۵/۸ اسب بخار در دور موتـور ۳۳۰۰ بـود . این موتـور دو سیلنـدر بـا گنجایش ۴۹۴ سی سی قـادر بـود به سرعتـی معادل ۹۵ كیلومتر بـر ساعت دست یابـد . ۳۰۹0 دستگاه از R32 در طول ۳ سال تولید شدتاریخ تولد اتومبیل در كمپانی بی ام و به سال ۱۹۲۸ برمیگردد. اتومبیل Dixi۳/۱۱۵ ps اولین خودرو تولیدی بی ام و می باشد كه در كارخانه Eisenbach تولید شد . این خودرو تحت لیسانس Austin ساخته شد و در اصل شبیه مدل بانتام آمریكایی و داتسن ژاپنی بود . اولیـن Dixiها از یك اتاق سقفدار و یك موتور ۴ سیلندر بـه گنجایش ۷۴۳ سی سی بـا ۱۵ اسب بخار قدرت استفاده میكردند. بیشترین سرعت آن در حدود ۸۰ كیلومتر بـر ساعت بـود. در سال ۱۹۲۹ یك مدل جدیدتر تولید شد ،DA2 ، با یك بدنه فولادی و هر چهار چرخ دارای ترمز بود و سرانجام در سال ۱۹۳۰ Dixi اولین موفقیت را در مسابقات بدست آورد از این اتومبیل جمعاً ۱۸۹۷۶ دستگاه تولید شد. ۱۹۳۲ سالی بود كه بی ام و با نام دیگر AM4 اولین ماشین واقعی ب ام و بـود كه به خط تولید رفت. نام دیگر AM4 ، ۳/۲۰ PS بود كه جانشین Dixi شد . نیروی محركهاش یك موتور چهار سیلندر ۷۸۲ سی سی بـا ۲۰ اسب بخار قدرت در دور موتور ۳۵۰۰ و حداكثر سرعتی معادل ۸۵ كیلومتر بـر ساعت بـود سال بعد ایـن كمپانی مدل 303 خود را معرفی كرد كه دارای یك موتور ۶ سیلندر خطی بود كه در خودروهای معاصر به عنوان یك شاخص باقی مانده است 303 همچنین اولیـن خودروی بی ام و بـود كه از رادیاتور مشبك ، بدنه فولادی جوشكاری شده و در سیستم راك اندپنیون استفاده میكرد. موتور توسعه یافته آن با گنجایش ۱۱۷۳ سی سی ۳۰ اسب بخار نیرو تولید میكرد و به سرعتی حداكثر معادل ۹۰ كیلومتر در ساعت دست مییافت. ۳ سال بعد ، سال ۱۹۳۶ ب ام و 328 تولید شد که یكی از محبوبتـرین و مشهورتـرین اتومبیل های اسپرت آن زمان بـود و جانشین مـدل 315/1 كـه از سـال ۱۹۳۴ تا سال ۱۹۳۶ تولید می شد بود . 328رای مسابقات ورزشی ساخته شد 328توانایی خود را بـا موفقیت در مسابقات مایـل میگلیای ایتالیا در سـال ۱۹۳۸ در كـلاس خودش ثابت كرد ایـن خودرو بـا استفاده از یك موتور ۶ سیلندر خطی به گنجایش ۱۹۷۱ سی سی با ۳ كاربراتور نیرویی معادل ۸۰ اسب بخار در دور موتور ۵۰۰۰ تولید می كرد. 328 می توانست بـه حداكثر سرعتی معادل ۱۵۰ كیلومتر بـر ساعت دست یابد و در مجموع ۴۶۲ دستگاه از این خودروی كلاسیك تولید شد . در سال ۱۹۳۵ برای بار دیگر بی ام و ركوردی دیگر ثبت كرد این بار موتور سیكلتی از این كمپانی بود. یك نیروی محركه با استفاده از كمپرسور و به گنجایش ۵۰۰ سی سی نیرویی معادل ۱۰۸ اسب بخار و نسبت نیرو به وزن شگفت انگیزی تولید می كرد. " ارنست هن" یك ركورد جهانی سرعت را برای ایـن موتور سیكلت با سرعتی معادل ۵/۲۷۹ كیلومتر در سال ۱۹۳۷ ثبت كـرد این موتور سیكلت نزدیك بـه دو دهه محبوبیت خویش را حفظ كرد . متاسفانه موفقیتهای ب ام و كوتاه بود بعد از جنگ جهانی دوم كارخانه های بی ام و تحریم شدند یك تحریم سه ساله كه هرگونه فعالیت تولیدی را غدقن میكرد به آنها تحمیل شده بود و كمپانی را مجبور به تولید موتور هواپیما و راكت كردند . اولین مدل بعد از جنگ در سال ۱۹۵۱ تولید شد مدل ۵۰۱ هشت سیلندر یك مدل لوكس بود اما برای كشوری كه بعداز جنگ با ویرانیهای بسیاری روبـرو بـود انتخاب خوبی نبود چون تقاضا بسیار كم بود در نهایت ۵۰۱ نتوانست توقعات كمپانی را برآورده كند . در سال ۱۹۵۵ این شرکت به سراغ تولید Isetta ۲۵۰ رفت كه یك موتور سیكلت بود این موتور سیكلت تحت لیسانس یك كارخانه ایتالیایـی بـه نـام ایـزو تولید می شد . این موتور ۱ سیلندر ظرفیتی معـادل ۲۴۵ سی سی داشت و نیروی محركه ای معـادل ۱۲ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه تولیـد می کرد و حداكثر سرعتی معادل ۸۵ كیلومتر داشت. در طول ۷ سال كه Isetta تولید می شد جمعاً ۱۶۱۷۲۸ دستگاه تولید شد . دو سال بعد ب ام و یك موقعیت عالی ثابت و مطمئن بدست آورد . یكی از مدلهای بـه یـاد ماندنی در این برهه از زمان تولید شد در سال ۱۹۵۶ ب ام و 507 تولید و سریعاً مشهور شد . این خودرو ۲ در از آلیاژی سبك با سقف جمع شدنی ساخته شده و بوسیله "آلبرت گرف فورتز" طراحی شد ب ام و z8از این خودرو الهام گرفته شده است . موتور هشت سیلندر ایـن خودرو دارای گنجایشی معادل ۳۱۶۸ سی سی و دارای ۲ كاربراتـور بـود. ایـن موتور توانایی تولید ۱۵۰ اسب بخار قدرت در دور موتور ۵۰۰۰ در دقیقه را داشت و خودرو را به سرعتی معادل km ۲۰۰ می رساند ولی این همه برای رسیدن به رقیبی مانند مرسدس بنز SL۳۰۰ كافی نبود تحولی كه در سال ۱۹۶۲ در ب ام و روی داد نقطه عطفی در تاریخ این شرکت محسوب می شود . مـدل 1500در طی دهه ۵۰ تحولی در تـولیدات ب ام و محسوب مـی شد 1500 دارای یك طـراحی عالـی با موتوری ۴ سیلندر و گنجایشی معادل CC ۱۴۹۹ و قدرتـی معادل ۸۰ اسب بخار در ۵۷۰۰ دور در دقیقه و سرعتی معادل km ۱۴۸ بود در مدت دو سال تولید آن در حدود ۲۳۸۰۷ دستگاه فروخته شد و موتورهای دیگری به حجم های ۱۶۰۰، ۱۸۰۰ و ۲۰۰۰ سی سی بـر روی همین بـدنه قـابل نصب بود . اولین نسل از اتومبیل های سری 5 ، 10 ، ۱2سال بعد یعنی ۱۹۷۲ تولید شد . سری ۳ سه سال بعد و سری ۷ دو سال بعد از آن یعنی در سال ۱۹۷۷ معرفی شد . در سال ۱۹۹۰ ب ام و دوبـاره ساخت موتـورهای هواپیما را بـا پیوستن به رولـزرویس و تشكیـل گـروه Rolls Royse Gmbh شروع كـرد . سال ۱۹۹۲ اولیـن سالی بودكه ب ام و بعد از مطـرح شـدن فروش رولز رویس در سال ۹۸ BMW رسماً تمام سهام رولز رویس را از فولكس واگن خـریداری نمود . این شرکت ضمناً Rover را نیز در سال ۲۰۰۰ خریداری نمود .
۱۳۸۷ آذر ۵, سهشنبه
اشتراک در:
نظرات پیام (Atom)
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر